piątek, 15 marca 2013

Wielkanocne jedzenie - czego nie może jeść "ciężarówka" ?!


No i mamy 15 dzień marca. Dzisiaj wizyta u pana dr.
Dzień rozpoczęliśmy duuuużą porcją glukozy. Nareszcie udało się wygrać z terminami i godzinami i mam zrobioną krzywą! Nie powiem, nie należało to do najprzyjemniejszych badań. Lekko mnie zemdliło, ale przeżyliśmy :). O niczym tak nie marzyłam jak o czymś kwaśnym (gdy czekałam na drugie pobranie :) ).
Jutro napiszę Wam jak po wizycie u pana dr. Jak zwykle denerwuję się. Mam nadzieję, że wszystko będzie ok.

Zbliżają się święta Wielkiejnocy. Na stołach odbędzie się festiwal jedzenia i kalorii. Nie byłoby aż tak dużego problemu, gdyby nie fakt, że kobieta w ciąży nie może jeść wszystkiego. A jak nie wszystko to co może?

Źródło: Internet


Przede wszystkim zapomnijmy o alkoholu. Lampka wina, łyk koniaku lub nalewki - nie dla nas w te święta. Zresztą nie tylko w święta powinnyśmy wystrzegać się tych trunków, ale również na co dzień. Alkohol utrzymuje się w czasie ciąży dłużej w organizmie oraz przenika przez łożysko do naszego malucha. A jak wiadomo na niego alkohol działa silniej.

Chyba żadna z nas nie wyobraża sobie stołu Wielkanocnego bez jajek. I nie byłoby żadnego problemu, gdyby nie wredne choróbsko zwane Salmonella. Jednak bez paniki. Ryzyko zarażenia się tą bakterią dotyczy osób, które jedzą surowe jajka. Jeżeli  nie poddamy ich obróbce termicznej jesteśmy narażone na zjedzenie wrednych bakterii. (W tiramisu również są surowe żółtka, więc uwaga)

To teraz na prześwietlenie weźmiemy ryby i owoce morza. Są źródłem kwasów omega-3. Samo zdrowie. Niestety jednak oprócz kwasów są zanieczyszczone różnymi związkami chemicznymi z zanieczyszczonych jezior i rzek. Dlatego należałoby ograniczyć spożycie ryb co do których pochodzenia mamy wątpliwości.

Przyszłe mamy muszą również uważać na surowe mięsa oraz potrawy zawierające je, gdyż grozi to zakażeniem toksoplazmozą.

Niepasteryzowane sery takie jak brie, feta, camembert również nie są dla kobiet w ciąży. Spożywanie ich w dużych ilościach może prowadzić do poronień.

Tak wygląda z grubsza lista zakazów (nie tylko) Wielkanocnych. Ja jednak podchodzę do tego dość luźno (może z wyjątkiem alkoholu). Nie znaczy to, że codziennie zjadam kogel mogel. Po prostu nie daję się zwariować. Jem to co zawsze, to co przed ciążą, a jedynie ograniczam ilości.

21 komentarzy:

  1. Jak tu pięknie! Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie dajmy się zwariować.Ciąża to nie choroba.Ja w ciąży jadłam wszystko na co miałam ochotę.Oczywiście oprócz używek :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odnośnie serów niepasteryzowanych to ilości raczej nie mają znaczenia. Tu chodzi o chorobę listeriozę, której można się nabawić przez spożycie nawet małego kawałka produktu skażonego bakterią listerii, a to dopiero może prowadzić do poronień.
    Natomiast większość dostępnych na rynku serów typu brie czy camembert jest jednak z mleka pasteryzowanego, więc zachciankowe ciążarówki nie muszą krytycznie rezygnować ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam zanim zaszłam w ciąże to znajoma strasznie panikowała w sprawie serów ;)

      Usuń
  4. mnie to najbardziej w Wielkanoc kuszą baby i mazurki mmmmm pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  5. dobrze, że na Wielkanocnym stole nie ma zakazanych rzeczy :)
    mam podobnie podchodzę rozsądnie do kwestii jedzenia, jem tak jak przed ciążą. przecież serami pleśniowymi się nie opychałam czy wątróbką na co dzień.
    ps. tak swoją drogą zjadłabym dobrą pasztetową ze świeżą bułką :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze podsumowałaś:) rozsądek przede wszystkim! ale będzie pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  7. no to trzymam kciuki za pomyślne wyniki ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam nadzieję, że u doktora będzie ok.
    Powodzenia dla Mamy, Taty i Dziecka.
    Pozdrawiam. Ola.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja również używki na bok odłożyłam, nawet jak mi położna mówiła lampka wina na dobre krążenie krwi.. Ale ja z oporem nie! Sery pleśniowe też omijałam szerokim kątem. Ale ciąża to nie choroba, tylko z głową trzeba wszystko robić ;-) Pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
  10. masz racje :) jakby tak wszystko mial brac do siebie to bysmy umarły z glodu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak znam osoby, które dosłownie oszalały na punkcie diety w ciąży ;)

      Usuń
  11. W ciąży to niczego sobie nie żałuj (procz alkoholu oczywiście)! Po porodzie dopiero przyjdzie czas na wyrzeczenia. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie też tak mi się wydaje ;)
      Może przynajmniej łatwiej mi będzie zrzucić kilogramy :) :)

      Usuń
  12. Trzymam kciuki za wyniki !

    Ja w ciazy jadłam wszystko ;)
    Do tej pory jestem przekonana, że ostatni kebab wywołał porod ;) hehe

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...