sobota, 5 kwietnia 2014

Ostatnio przeczytane - Zniewolony

Jestem molem książkowym. Uwielbiam książki. Czytam je wszędzie i jeśli tylko mogę. Wiadomo jak wygląda sprawa z czasem kiedy Łukasz w domu, ale mimo to kartka po kartce czytam.



Kiedy miesiąc temu wszyscy z przejęciem komentowali rozdanie Oscarów wielką niespodzianką była statuetka za najlepszy film. Wbrew typowaniom przed galą nagrody nie otrzymał głośny film "Wilk z Wall Street" tylko "Zniewolony". Okazało się, że jest to ekranizacja książki o tym samym tytule. Akurat szukałam pomysłu na lekturę, więc bez chwili namysłu sięgnęłam konkretnie po tą.



Niewolnictwo to temat nie raz już poruszany, czy to w książkach, czy w filmach. Za każdym razem cz kiwuej dochodzi do jednego słusznego wniosku, że był to wymysł nieludzki i trzeba zrobić wszystko, żeby nigdy więcej nie doszło do powrotu tak prymitywnego myślenia. Do tej pory starałam się sięgać po książki o lżejszej tematyce, ale jak napisałam wcześniej to Pan Oscar popchnął mnie do tej książki. I nie żałuję.

Jest to historia Salomona Northup'a który był wolnym człowiek, ale na skutek podstępu wolność swoją stracił. "Zniewolony" to pamiętnik napisany przez samego bohatera po odzyskaniu swojego wcześniejszego życia. Mimo tego, że temat niewolnictwa jest poważnym tematem, to o dziwo książkę czyta się dość "lekko". Być może jest to spowodowane faktem, że autorzy książek prześcigają się w zapełnianiu kartek zwrotami akcji, emocjami, trzymającą w napięciu fabułą. Tymczasem historia Salomona Northup'a została spisana przez niego po pewnym czasie, kiedy on sam nabrał do swojej sytuacji nieco dystansu. Nie znajdziemy tam przerysowania i koloryzowania, a jedynie prawdziwe życie niewolnika w XIX wieku. Właśnie ze względu na prawdziwość każdego słowa polecam przeczytać książkę.

Jak do tej pory nie widziałam jeszcze filmu na podstawie tej historii. Osobiście nie wiem czy nadrobię to niedopatrzenie. Jak dotąd żadna ekranizacja książki mnie nie powaliła. Chyba, że "Zniewolony. 12 years a Slave" będzie wyjątkiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...